Köpguide löpband

Köpguide löpband
Köpguide löpband

Vilket löpband ska jag köpa?

Löpband är en av de bästa investeringar du kan göra i din hälsa. Varför? För möjligheten att göra det bästa med din kondition! Oavsett om du vill få förbättrad syreupptagning, gå ner i vikt eller maxa pulsen och stärka hjärtat gör löpbandet att du alltid, oavsett väder, kan få till din träning. Här går vi igenom saker att tänka på när du ska välja löpband.  

Alla som funderar på att köpa ett löpband hem har någon gång tvekat inför insikten om att man bara behöver snöra på sig skorna och ge sig ut i löpspåret. Utomhuslöpning är toppen… i alla fall när det inte regnar, inte är slaskväder och marken inte är täkt av snö. Dessutom kan asfalt vara trixigt för knäna och inte alla känner sig bekväma i tuff terrräng. Vid alla dessa tillfällen är i stället löpbandet en gudagåva!

Bra  saker att tänka på när du ska köpa löpband:

1. Hur använder man ett löpband?

Ett löpband gör träningen möjlig – hur du maxar utväxlingen är upp till hur du lägger upp löpträningen. Intervallträning är en träningsform som lämpar sig utmärkt för löpband, då de intensiva partierna ska ha exakt samma fart och sträcka. Det kan vara svårt att uppskatta i skogen, medan du på ett löpband snabbt får överblick av exakt distans och hastighet.
 
De allra flesta löpband kan ställas in för en anpassad stegring i löpningen. Vinkeln på lutningen varierar ofta från 1% till 12%. Många modeller har flertalet träningsprogram förinstallerade, för inspiration och variation i lutning och hastighet.

Fundera över hur vilken ambition du har med din träning och om ni är fler som ska nyttja träningsbandet, så att du kan ringa in den modell som passar bäst. När du sedan vet vad du vill uppnå – notera dina resultat i tid, hastighet och förbrukade kalorier varje gång du genomfört ett träningspass för att följa utvecklingen!

2. Skillnad på löpband och gåband

Löpbanden som finns på gym ska stå pall för frekvent användning av hundratals löptränande. För hemmaträning är det troligt är att du klarar dig en bra bit på lite enklare apparatur. För att guida har vi delat in våra löpband i tre användningsområden, utifrån intensitet och träningsambition:

Gåband och powerwalks

Regelbunden aktivitet har oräkneliga positiva fördelar för hälsan. Inte minst fettförbränning och cirkulation får en skjuts av återkommande promenader. Att utrusta hemmet med ett gåband som gör det möjligt att avverka 10.000 steg om dagen är smart! Satsa på ett band med kraftfull motor: Avsikten med träning, oavsett nivå, är att förbättra och bibehålla hälsan – det uppnår du genom att pusha dina gränser. Förutom träningsinfo på kontrollpanelen har många skärmar även möjlighet att aktivera underhållnings-appar, för många roliga timmar till på gåbandet. För powerwalks rekommenderar vi:

Joggning och motionslöpning

Är du mer av en seriös motionär som vill svettas och få ut mer av din träning – vem vet, kanske förbereda dig för att springa ett lopp? Då är det smart att rikta blicken mot ett lite starkare löpband. Våra mest populära modeller är löpband som är avsett för joggning med ett rullband på ca 40-50 cm bredd och en möjlighet topphastighet på ca 12 – 18 km/h.
 
Medelintensiv löpning är en strålande träningsform för dig som inser vikten av god kondition och allsidig styrka. Givetvis ska du även kunna trycka till på tempot ibland och utmana dig för att förbättra puls och syreupptagning. Ta därför höjd för funktionalitet som förprogrammerade program och pulsmätare – all träning blir roligare när du kan se dina framsteg! För joggning och motionslöpning är följande löpband våra mest effektiva tips:

Aktiv Löpträning

Hardcore löparen som vill nöta distanser och jobba med pulsträning gör klokt i att skaffa ett löpband för aktiv löpträning. Löpbandets topphastighet bör ligga på ca 20-22 km/h för maxade intervaller och för att du ska kunna ta ut löpstegen behöver löpbandet vara utrustat med en kraftig motor och stabil ram.
 
Att rullbandet är stadigt är viktigt, liksom att bandet täcker en tillräckligt stor yta för löpning. Fokus är en bredd som tillåter eventuella felsteg, därför får bandet gärna mäta 50 cm eller mer från sida till sida.
 
Displayen med kontrollpanelen ska vara lättnavigerad med snabbvalsknappar för hastighet och lutning. Vid speedträning får löpbandet gärna vara utrustad med en lyxig AC-motor. För aktiv löpträning vill vi gärna rekommendera något av våra starkaste löpmaskiner:

3. Hur fungerar ett löpband? 

Löpmaskiner är utrustade med transportband som är utformade för att springa på. En motor driver runt bandet i önskad hastighet. Förutsättningar för träningen, såsom förinställda träningsprogram, hastighet och lutning, ställs in via en kontrollpanel.

Tekniken i moderna löpband tillåter att visa modeller kan kopplas direkt till via Bluetooth till exempelvis pulsband och smartphones. Beroende på vilken ambition du satt för dig själv kan apparna tillföra antingen träningsprogrammering och resultatmätning – eller underhållning som film och musik för att ta dig igenom träningspasset. 

Det finns många appar som gör det möjligt att analysera din träningsinformation. Löpstreckor kan till och med programmeras med hjälp av Google Earth. Löpbandets skärm visar då hur långt du har kommit på rutten med kartvy eller faktiska miljöbilder. Google Earth anpassar sedan automatiskt belastningen utifrån terräng för utvald rutt. Exempel på sådant löpband är:

4. Löpband som får plats under sängen

Den absolut bästa placeringen av ett löpband är mitt i blickfånget, stolt uppställd som en ständig påminnelse om möjligheten att bli riktigt vältränad. Bara att knyta skorna och börja springa! Har du utrymme är det därför att rekomendera att låta den stå framme. Dock tenderar skrymmande träningsmaskiner att göra lite väl mycket anspråk på yta, inte minst om du bor i lägenhet eller tillsammans med många familjemedlemmar. Då kan ett hopfällbart löpband vara den enda rimliga lösningen för att kunna ägna sig åt inomhusträning.
 
Lyckligtvis har tillverkarna redan listat ut vikten av att smidigt kunna ställa undan ditt löpband. Många modeller kan lätt vikas ihop, rullas undan och förvaras. Här är några exempel utifrån träningsnivå:

5. Löpband inomhus

Utöver förvaring är uppställningsyta för löpbandet värt att ägna en tanke. Du bör ha tillräckligt högt i tak och god ventilation. Som skydd för golven är en underlagsmatta bra att lägga under din träningsmaskin. Skyddsmattan fixerar dessutom löpbandet på den plats där du ställt upp det, för extra säkerhet. För att ditt löpband ska hålla så länge som möjligt är det viktigt att hålla rent och dammsuga under motorkåpan. 

6. Är löpband skonsamt?

Många upplever dämpade löpband mycket mer skonsamma än löpning på exempelcvis asfalt. En lätt lutning av motionsbandet kan också underlätta belastningen. Har du problem med dina knän är det också viktigt att se över löpteknik, som steglängd och fotnedsättning, som kan påverka stötfördelningen. Många upplever dock att ett löpband som är lätt att anpassa fungerar bättre än utomhuslöpning. 

Som avslutning på denna guide kan vi konstatera att löpning är en väldigt bra träningsform när du vill komma i form: Förutom att aktivera ben- och bålmuskulatur får cirkulation och fettförbränning fart under högintensiv träning! Inget utmanar hjärtat så bra som när pulsen pressas – och det är fascinerande att se hur effektiv andningen kan vara för uthålligheten när lungorna nyttjas på rätt sätt. Inget mer att tänka på alltså – bara att slå till på ett löpband! 

Hör gärna av dig med frågor
Vi på Sportproffsen.se hoppas att vår guide om löpband hjälper dig hitta ett träningsredskap som passar dig! Har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra produktspecialister på kundservice.

 

 

Sortera: