Villkor för privatpersoner

1. Om Sportproffsen Sverige AB

Sportproffsen har sitt säte i Stockholm.
Vill du komma i kontakt med oss, skicka ett mejl till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss. Vår ambition är att svara dig inom 1–3 arbetsdagar, men på grund av ökad försäljning och ökat tryck på kundservice i perioder kan svarstiden bli något längre. Vi gör vårt yttersta för att besvara dina frågor så snabbt som möjligt.


2. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla nödvändiga uppgifter om ditt köp som pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].

Vi förbehåller oss rätten att begränsa försäljningen av produkter i större mängder, till exempel på grund av begränsad tillgång.

Sportproffsen Sverige AB:s ansvarar för begränsad tillgång till produkten, myndighets- eller importbegränsningar eller om beställningen i övrigt inte kan levereras, begränsas alltid till upphävning av köpet och till återbetalning av eventuella på förhand betalade kostnader.

Sportproffsen Sverige AB förbehåller sig rätten att välja sina kunder.


3. Leverans

Vår standard-leveranstid är 3–6 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast måndagen efter.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: [email protected].

Vid otillgänglighet av en produkt ålägger inte Sportproffsen Sverige AB sig att reservera andra produkter i samma beställning. Vi förutsätter att produkter som är genast tillgängliga måste kunna levereras till konsument inom tre veckor efter beställningen. Konsumenten måste acceptera efterleverans av en produkt som ej är tillgänglig eller avbeställa denna produktbeställning, senast 3 veckor efter lagd beställning. Sportproffsen Sverige AB har rätt att debitera normala leveransavgifter för efterleverans. Sportproffsen Sverige AB är inte ansvarig för möjliga indirekta skador på grund av försenad leverans oavsett om felet är orsakat av Sportproffsen Sverige AB eller transportbolag


4. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av prisändringar från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information, och vi förbehåller oss rätten att justera priset.

5. Ångerrätt

Vid köp från Sportproffsen.se har du som privatperson 15 dagars ångerrätt som gäller från dagen som du tar emot eller hämtar ut varan. Vid nyttjande av ångerrätten fyller du i Sportproffsens returformulär.

5.1 Villkor vid nyttjande av din ångerrätt:

Du bör omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Kontakta oss alltid för returinstruktion samt en returfraktsedel om det inte fanns någon i leveransen. Observera att du är själv ansvarig för att varan förpackas mycket väl och returneras i säljbart skick. Vi rekommenderar dig att behålla originalförpackningen för en eventuell retur.

Du har rätt att undersöka produkten för att se vad den har för egenskaper och funktion. Det är dock inte tillåtet att returnera produkten om den som resultat av detta ser begagnad ut. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Om produkten ej bedöms vara i säljbart skick godkänns inte returen. 

Om Sportproffsen Sverige AB i undantagsfall godkänner en retur av en produkt som inte kan säljas vidare, har använts, är bristfällig eller har returnerats efter att returrätten har löpt ut debiteras minst 25% av produktens pris.


5.2 Returfraktkostnad:

Returfraktkostnaden dras av från återbetalningsbeloppet efter att Sportproffsen har tagit emot och godkänt din retur. Kontakta alltid kundtjänst innan du skickar tillbaka din produkt till oss. Sportproffsen hjälper dig med att boka upp returfrakten. Du är då säker på att varan skickas till en av Sportproffsen godkänd returadress. Att returnera en vara kostar dig inget utöver fraktkostnaden. Det betyder att om du till exempel har betalat 200 kr i frakt för att få hem varan, så kommer vi vid en retur att behålla dessa 200 kronor. 

Om endast en del av din order returneras så debiteras fraktkostnaden för den returnerade varan. Gällande fraktkostnad för respektive produkt framgår i webbutikens kassa.

Om du ej har betalat frakt för att få varan skickad till dig, t. ex. som del av en kampanj, så debiteras ordinarie fraktkostnad vid retur.

5.2 Returfraktsedel:

Mindre försändelser som hämtats från utlämningsställe/ombud har ofta med en returfraktsedel i paketet. Om så ej är fallet ska du kontakta Sportproffsen för att få en returfraktsedel skickad till dig. Fäst returfraktsedeln över den ursprungliga fraktsedeln och lämna därefter in paketet hos ditt paketombud.

Större försändelser som levererats direkt till din hemadress behöver alltid administreras av Sportproffsen. Kontakta vår Kundtjänst så hjälper vi dig att boka upp returtransporten.

5.3 Återbetalning:

Återbetalning, med avdrag för returfraktkostnaden, sker efter att den returnerade produkten har kommit till oss och produktens skick har kontrollerats. Återbetalningen genomförs normalt inom 14 dagar efter att vi har mottagit returprodukten och sker med samma betalningsmetod som använts vid köpet. Vi uppskattar att det tar 3–7 arbetsdagar att överföra summan från oss till dig som kund.

5.4 Outlösta paket:

Om du mot förmodan inte hämtar ut ditt paket hos ombudet eller inte har varit anträffbar när leverantören har kommit till dig eller försökt nå dig, skickas det automatiskt tillbaka till oss. Om ditt paket har gått i retur trots att du fortfarande vill ha det, kontakta genast vår kundservice för att få leveransen skickad på nytt. Tänk på att det är du som kund som står för de nya leveranskostnaderna.


6. Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan de skickas till kunden. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt eller skadad vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten eller skadan har upptäckts. Använd inte produkten efter att du upptäckt defekten eller skadan, eftersom det kan förvärra situationen och påverka villkoren negativt för garanti och reklamation. Tänk på att när du reklamerar en vara eller reservdelar, måste du skicka tillbaks dem till oss innan vi kan skicka ut nya till dig.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och beskrivning av felet.

Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står också för kostnaden för en returfrakt vid godkända reklamationer, och vi rekommenderar dig att spara originalförpackningen under hela garantitiden, eftersom det underlättar en eventuell retur vid reklamation.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Det innebär bland annat att om varan inte är felaktig, behöver du stå för returfrakten. Vi förbehåller oss även rätten att neka en reklamation om kunden har orsakat skadan/skadorna. På ett eventuellt återbetalningsbelopp drar vi av summan av värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid skadad produkt.

Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, läs mer på arn.se.


 7. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (force majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vi tar inte ansvar för skador som kunden har åsamkat produkten, utan förbehåller oss rätten att i sådant fall neka en reklamation.

Tänk på att garantier för Sportproffsens produkter inte följer med när du köper en produkt i andra hand från en privatperson. Genom att genomföra ett köp av en privatperson godkänner du också produktens skick.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.


8. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
 

9. Ändringar till Köpvillkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.


10. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa köpvillkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
 

11. När du har valt delbetalning hos Svea Bank

Hos oss kan du handla mot faktura genom Svea Bank. Det betalningsalternativet kan du välja när du slutför beställningen i varukorgen. Om du framöver behöver få svar på frågor angående dina fakturor, ber vi dig att vända dig till Sveas kundtjänst.
 

12. Tävlingsvillkor på Sportproffsen och i dess sociala kanaler

Ibland anordnar vi tävlingar och utlottningar av gåvor där du som kund har chans att vinna fina priser. Regler och villkor för deltagande, samt hantering av dina personuppgifter vid eventuell vinst hittar du på denna sida.

För att få delta i Sportproffsens tävlingar och utlottningar måste du ha fyllt 18 år och vara bosatt i Sverige. Eventuella vinster skickas enbart inom Sverige.

Genom att delta i någon av Sportproffsens tävlingar och utlottningar accepterar du att ditt tävlingsbidrag kan komma att användas i marknadsföringssyfte, och publiceras i våra sociala mediekanaler.
 
Alla tävlingar och utlottningar av gåvor administreras uteslutande av Sportproffsen Sverige AB om inget annat anges. Med andra ord är tävlingarna och utlottningarna i våra sociala kanaler på inget sätt sponsrade, stödda eller administrerade av eller knutna till varken Facebook eller Instagram.
 
Samtliga vinnare utses av en jury bestående av representanter för Sportproffsen Sverige AB. Juryns beslut kan inte överklagas. Vinster kan ej bytas mot kontanter eller överlåtas till någon annan. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
 
Sportproffsen Sverige AB ansvarar ej för tekniska fel rörande telefon, e-post eller brev.
 
Vi behandlar dina personuppgifter för att kommunicera med dig om ditt tävlingsbidrag och förmedla en eventuell vinst. För att kunna förmedla vinsten kan vi komma att behöva dela dina personuppgifter med leverantören av vinsten. Vi behandlar dina personuppgifter utifrån ett berättigat intresse. Efter att vinsten har förmedlats kommer vi att radera dina personuppgifter.

13. Köpgaranti via PriceRunner

Som medlem hos PriceRunner skyddas ditt köp upp till 50 000 kronor om något problem skulle uppstå. Denna köpgaranti är kostnadsfri för dig som konsument och gäller alla köp när du handlar hos oss.

Om du inte redan är medlem hos PriceRunner och besökt oss genom dem, så kan du inom 60 minuter efter ditt köp genomföra din registrering. Den är gratis och tar mindre än tre minuter! Bli medlem gratis på PriceRunner

PriceRunners köpgaranti ersätter dig för skada på varan vid leverans, skadad vara, om en enskild vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller om leverans av varan uteblir. Tänk på att beställningen måste vara adresserad till dig som privatperson.

Du får endast ersättning för direkt ekonomisk skada som du lidit, inköpskostnader och fraktkostnader. Köpgarantin lämnar ingen ersättning för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.

Besök PriceRunner för att ta del av kompletta finstilta villkor och regler samt lista på undtantagna kategorier.