Intervallträning på löpband

Intervallträning är en väldigt populär form av konditionträning, som är väldigt intensiv! Olika som HIIT, TABATA och andra intervallpass är mycket effektivt för att förbättrad kondition och bränna fett samtidigt som det sparar musklerna. Sista men inte minst är det tidseffektivt – ett hårt intervallpass är avklarat på bara 10-20 minuter.

Intervaller består av alternerande perioder om vartannat där du ger allt, varvat med perioder då återhämtar dig. När du spurtar på löpbandet höjs pulsen snabbt och när du sedan växklar till vilofasen får pulsen och andningen vila medan du laddar om för en ny pulsperiod.

Den mest traditionella och enklaste kombinationen av intervallträning är 30 sekunder puls följt av 30 sekunder återhämtning, som upprepas 10 till 20 gånger. Naturligtvis behöver perioderna anpassas efter villkor, preferenser och redskap som används! Här är några exempel på olika intervaller:

  • HIIT 15 min: (30 sek puls, 30 sek återhämtning) x 15
  • TABATA: (20 sek puls, 10 sek återhämtning) x 16, 2 varv
  • Löpintervaller: 20-30 sek full körning, 2 min promenad

Att ha ett löpband nära till hands hemma är utmärkt för intervallträning när du har lite tid och vill vara effektiv. Intervaller på löpband är snabb och effektiv träning som kan utföras när som helst och oavsett väder! Intervaller kan göras på alla konditionsmaskiner, som löpbandcrosstrainermotionscykel och roddmaskin.

Sortera: