Köpguide elcyklar

Köpguide elcyklar
Köpguide elcyklar

Köpguide elcykel

Har du hamnat här gissar vi att du går i elcykeltankar – Grattis!  Det finns många olika varianter av elcyklar och det kan därför inledningsvis kännas svårt att förstå skillnaderna. På den här sidan går vi på Sportproffsen igenom saker som är bra att tänka på innan du investerar i en elcykel. 
 

Varför elcykel?

Träning sker inte bara den tid du spenderar på ett aktivt träningspass. Jämför vi den tid folk generellt lägger på att transportera sig under en vecka med tiden de lägger på träning, blir det tydligt att val av fortskaffningsmedel gör stor skillnad för hälsan! Att elcyklar dessutom kraftigt minskar både utsläpp och trängsel gör inte saken sämre.   
 

Ger elcykeln någon konditionsträning?  

Ja! Vi hävdar med bestämdhet att elcykel är ett bra alternativ för motion. Det finns flera undersökningar som visat på att den positiva hälsoeffekten av att elcykla inte ligger särskilt långt ifrån vanlig cykling.
En elcykel ska inte misstolkas för att vara en moped – för att elcykelns hjälpmotor ska sätta igång måste du trampa. På så gott som samtliga elcyklar kan du dessutom ställa in hur mycket motorn ska hjälpa till. Så vill du få mer motion och samtidigt spara batteri ställer du ner motorhjälpen en aning. Det går till och med bra att cykla med motorn helt avstängd. Vill du istället ha känslan av konstant nedförsbacke, eller helt enkelt komma fram utan att svettas, så låter du motorn assistera lite mer.  

Hjälpmotorn ger dig möjlighet att komma ut på mycket längre turer än du annars skulle mäktat med. Uppför backar, i motvind – och i betydligt snabbare tempo än du vanligtvis trampar dig fram. Kort sagt, du väljer själv hur mycket avlastning du vill ha eller hur mycket du väljer att trötta ut dig. Vardagsmotion ger ökat flås som gör att du kan växla upp övrig träning: Win win!   
 

Bra att tänka på när du ska välja elcykel:  

1. Vilken modell passar dina behov?  

Alla elcykelmodeller passar för vardagsmotion och de flesta även för arbetspendling. Nedan går vi igenom de olika elcykeltyperna och förklarar dess huvudsakliga användningsområde: 

Elcykel citybike är ett bekvämt transportmedel för korta och medellånga resor såsom användning i stadsmiljö, pendling, shopping och annat vardagligt bruk. Körställningen på dessa elcyklar är vanligtvis avslappnad och upprätt, vilket gör det lätt att ha uppsikt över trafiken i staden. Elektriska stadscyklar har designats med hänsyn till komfort och funktionalitet.

Elcykel citybike av touring-modell är ett utmärkt val för både vardags- och långfärdscykling. Dessa cyklar har ofta en något sportigare design jämfört med den traditionella citybiken. Körställningen är bekväm även på långa resor och utrustningen och säkerheten är på topp. Batterikapaciteten varierar beroende på modell, men flera modeller i Sportproffsens sortiment har utmärkt batteritid.

Elcykel single speed är ett bra alternativ för stadsmiljö för den som värderar ett stilrent och enkelt transportmedel. De främsta fördelarna med enväxlade elcyklar inkluderar lätt vikt, användarvänlighet, mindre underhåll och ett lägre pris jämfört med en växlad elcykel av liknande modell. Dessa cyklar upplevs som kvicka och accelerationssnabba och är väldigt roliga att använda även i tät trafik.

El-mountainbike är det rätta valet för dig som tycker om grus- och skogsvägar, stigar och mer krävande terräng. På grund av sin sportiga design och stabila körkänsla är den eldrivna mountainbiken även ett populärt val för stadscykling och pendling. Den elektriska fatbiken är designad att köras även under extrema förhållanden som i snö, lera eller sand. 

Upptäck elcykelmodellerna på Sportproffsen.se   

2.  Motor och prestanda  

Den maximala effekten för elcyklar är enligt svensk lagstiftning 250W, och elmotorn får endast assistera upp till 25 km/h. Endast watt avslöjar dock inte hur väl motorn orkar driva cykeln under press, som till exempel brant lutning. För detta jämför du istället efter Newtonmeter (Nm). Olika modellers vridmoment varierar mellan 30 och 90 Nm.

3.  Olika elmotorer   

Förutom elcykelns kraft påverkar även elmotorn dess köregenskaper och känsla, beroende på var den sitter monterad. På en elcykel kan motorn vara placerad i fram- eller bakhjulets nav eller i mitten vid vevpartiet (pedalerna). Mittmotorer hittar man normalt på de mer exklusiva elcyklarna. Det här är förutsättningarna du jämför: 

Framhjulsmotor  
Om cykeln har ett växelnav i bakhjulet, t. ex. om elcykeln har fotbroms, så brukar motorn ofta finnas i framhjulet. Denna motorplacering är väl fungerande, men kan kännas lite ovant i början eftersom vanliga cyklar traditionellt driver med bakhjulet. Oftast förekommer framhjulsmotorer på stadscyklar, så kallade citybikes.

Bakhjulsmotor  
På lite sportigare elcyklar brukar motorns placering ofta vara i bakhjulet. Detta ger ofta däcken bra grepp, men medför dock att motorn inte kan ha fotbroms. Generellt brukar motorer i bakhjulet ha bättre vridmoment med kraft att enklare ta dig upp för backar. Ofta upplevs bakhjulsmotorn som tystare eftersom den är placerad bakom cyklisten.

Mittmotor  
En motor som är placerad i mitten av elcykeln gör att tyngden centreras som på vanliga cyklar. På mittplacerade motorer är det mer vanligt förekommande med högre vridmoment, vilket ger snabb acceleration och gott om kraft i backar. Många upplever att elcyklar med mittmotorer känns mest naturliga att använda. I ojämn terräng har mittmotorn fördel att reagera snabbt på cyklistens tramprörelser och bidra till en stadigare körkänsla. En annan fördel är möjligheten att lätt kunna byta däck, eftersom inga kablar löper in i hjulen.   

4.  Elcykelns batteri  

Batterispänning (V)
Elcykelbatterier består normalt av seriekopplade litiumceller. Det första man bör fundera över är vilken kraft och räckvidd ett batteri kan ge elcykeln. Elcykelbatterier har normalt en batterispänning mellan 24 och 48 Volt (V). Vi på Sportproffsen avråder från elcyklar med 24 V batterispänning, eftersom dessa elcyklar ofta har lågt vridmoment och därmed upplevs klena.
 
Räckvidd, batterikapacitet (Ah) och effekt (Wh)
Batteriets kapacitet mäts i sin tur i Amperetimmar (Ah). Om man multiplicerar dessa två så får man fram batteriets effekt i Wattimmar (Wh), vilket är den enskilt största faktorn att titta på när man diskuterar räckvidd. Förenklat kan man säga att ju fler Wh desto längre blir räckvidden på din elcykel. Men hög batterikapacitet är en fördel även om du normalt inte beger dig ut på flera mil långa turer. Dels gör det inget om du glömmer att ladda någon gång. Vidare tappar alla batterier kapacitet över tid, så ett större batteri har alltså längre livslängd än ett mindre. Vidare tappar batterier kapacitet i kyla, så om du cyklar i kallt väder är det bra med väl tilltagen batteristorlek.
 
Batteritillverkare:
En annan viktig aspekt med elcykelbatterier är vem som tillverkat litiumcellerna, eftersom det kan påverka kvalitén och eventuellt huruvida underleverantören har en hållbarhetspolicy. Större välkända märken brukar normalt ha högre genomsnittlig kvalitet samt en hållbarhetspolicy för fair trade, vilket gör dem till ett tryggare val än okända tillverkare.
 
Batteriplacering:
På samma sätt som för elmotorn spelar batteriets placering roll för funktionen. Vanligast är att elcykelbatterier sitter monterade på- eller inuti ramen eller i pakethållaren. När batteriet är placerat på eller i ramen får elcykeln en låg tyngdpunkt, vilket många uppskattar. Det gör även att pakethållaren är ”ledig” för montering av t.ex. cykelväska eller barnsits. Elcyklar av klassisk modell kan ibland ha sådan ramgeometri att infästning av batteri antingen är svårt eller inte matchar designen. Då blir pakethållaren den mest naturliga placeringen.

5. Vad påverkar elcykelns räckvidd?  

Räckvidd är måttet på hur långt du kan köra med din elcykel innan batteriet är urladdat. Val av motor och batteri har givetvis stor betydelse, men utöver det finns ett helt gäng parametrar som påverkar räckvidden. Faktorer som underlag, lastvikt, körstil, däcktryck, terräng, temperatur, med- och motvind kan både hjälpa och stjälpa. Någon standardiserad mätmetod finns inte för att ange just din räckvidd, ta därför den angivna räckvidden som en uppskattning.

Det vi på Sportproffsen gillar bäst med elcyklar är att det är Du själv som avgör när räckvidden blir som längst. Väljer du att låta hjälpmotorn avlasta maximalt under hela färden sjunker räckvidden drastiskt – medan du kommer betydligt längre ju mer du själv väljer att trycka ifrån med benen i varje tramptag. Om batteriet skulle ta slut under cykelturen kan du givetvis cykla vidare.

6. Elcykelns växelsystem

Precis som för vanliga cyklar så finns det flera olika typer av växelsystem på elcyklar.
 
Single speed
Dessa modeller har endast en växel och är perfekta för dig som vill ha en så underhållsfri elcykel som möjligt. Många tror att en enväxlad cykel rullar tungt, men det stämmer inte när det gäller de flesta elcyklarna. Ofta har dessa modeller en lägre vikt, som tillsammans med elmotorn gör att de känns riktigt kvicka och nätta att använda. Perfekt i stadsmiljö eller som brukscykel.
 
Navväxelsystem
En del cyklar, särskilt de med fotbroms, har växelsystemet inbyggt i bakre navet. Dessa växelsystem är mycket driftsäkra och kräver mycket lite underhåll. Du hittar ofta navväxelsystem på citybikes och klassiska cyklar.
 
Utanpåliggande växelsystem
Utanpåliggande växelsystem innebär att det finns en (eller två) växelförare som petar kedjan mellan olika drev när du växlar. Dessa växelsystem känns oftast lite sportigare i karaktären och erbjuder ett brett växelspann, d.v.s. en väldigt lättrampad lägsta växel och en snabb högsta växel. Utanpåliggande växelsystem behöver dock lite mer service emellanåt.

7. Olika bromssystem

På elcyklar är de tre vanligaste bromssystemen fälgbroms, fotbroms samt mekanisk eller hydraulisk skivbroms. Nedan går vi igenom dem i tur och ordning:

Fälgbroms
Fälgbromsen är konstruerad på så vis att bromsklossarna trycker direkt mot fälgen vid inbromsning. Dessa bromsar finns i olika varianter, där den vanligaste kallas för V-broms. Du aktiverar dessa bromsar via bromshandtag på styret. Fälgbromsen är en enkel bromstyp som ofta återfinns på elcyklar i de lägre prisklasserna.

Fotbroms
När man säger att en elcykel har fotbroms så syftar man alltid endast på bakhjulet. Fotbromsen är mycket driftsäker och aktiveras genom att cyklisten trampar bakåt. Cyklar med fotbroms har alltid en kompletterande broms för framhjulet. Det är oftast klassiskt designade elcyklar som utrustats med fotbroms.

Mekanisk skivbroms
Skivbromsen är ett effektivt bromssystem. Eftersom bromsskivan är placerad en bit upp från marken, vid hjulens nav, så påverkas dessa bromsar inte lika mycket av smuts- och vattenstänk som fälgbromsen. Dessutom behöver man inte justera bromsklossarna lika mycket som på en fälgbroms.

Hydraulisk skivbroms
Dessa bromsar är av många ansedda att vara de bäst lämpade för elcyklar. Hydrauliken gör dem mycket effektiva i alla lägen. En annan fördel med hydrauliken är att bromsarna är självjusterande allteftersom klossarna nöts ner.

8. Stötdämpare

Vissa elcyklar är utrustade med stötdämpad framgaffel. Detta ger ökad komfort när man kör över ojämnheter i stan, eller cyklar på grusvägar eller stigar. Vissa stötdämpare går att låsa. Det är en nyttig funktion om du vet att du ska cykla längre distans på fint underlag. En dämpgaffel som inte kan låsas dämpar nämligen konstant en aning när cyklisten trampar, vilket stjäl lite energi.

9.  Vad kostar en elcykel?  

En elcykel kostar såklart lite mer än en vanlig cykel. Prislappen varierar beroende på utrustning som batteri, motortyp, växelsystem, dämpgaffel etc.

Men om man ser till totalkostnaden för en elcykel så märker man ofta att det inte är en särskilt dyr investering, utan snarare något man kan spara pengar på i längden. Många undersökningar visar nämligen att elcykeln ofta ersätter bil eller kollektivtrafik. Jämfört med andra motordrivna fordon är driftkostnaden för en elcykel högst 20 öre milen. En svårslagen kostnad som snabbt gör stor skillnad i plånboken för den som lämnar bilen på parkeringen emellanåt.

En elcykel klassas som en traditionell cykel vilket innebär att den får framföras på cykelbanor och utan krav på körkort eller trafikförsäkring. Bor du dessutom så att du har tillkommande biltullar och parkeringsavgifter blir besparingarna ännu mer gynnsamma.  

8. Du glömmer väl inte garantin?   

Vi på Sportproffsen.se vill att du ska färdas många mil på din elcykel. Ju fler mil du nöter, ju bättre hälsoförmåner! Därför är det viktigt för oss att lämna bra service och garantier.  Läs vad som gäller specifikt för den modell du är intresserad på respektive elcykels produktsida. 
När din elcykel levereras hem till dig är den till 90 % färdigmonterad. Pedaler, styre, sadel och i vissa fall framhjul fäster man själv. Monteringsanvisning medföljer och det tar oftast inte mer än 20-30 minuter att slutmontera.

Ta väl hand om dig och din elcykel och tveka inte på att höra av dig till oss på Sportproffsen om du vill ha vägledning i ditt val av elcykel!
Sortera: