Köpguide elcyklar

Köpguide elcyklar
Köpguide elcyklar

Vilken elcykel ska man välja?

Har du hamnat här gissar vi att du går i  elcykeltankar  – Grattis!  Elcyklar  kommer i många modeller som kan nyttjas med eller utan  avlastning.  Det  fordon  du väljer att transportera dig med gör stor skillnad  för vardagskonditionen.  Här går vi igenom saker som är bra att tänka på innan du investerar i en  elcykel.     

Varför elcykel?

Träning sker inte bara den tid du spenderar på ett aktivt träningspass. Jämför vi den tid folk generellt lägger på att transportera sig under en vecka med tiden de lägger på träning, blir det tydligt att val av fortskaffningsmedel gör stor skillnad för hälsan! Att elcyklar dessutom kraftigt minskar både utsläpp och trängsel gör inte saken sämre.   

Är  elcykel  bra motion?  

Ja! Vi hävdar med bestämdhet att elcykel är ett bra alternativ för motion. En elcykel ska inte misstolkas för att vara en moped – för att elcykelns hjälpmotor ska kicka igång måste du trampa! Med det sagt så avgör du själv hur tufft eller lätt du vill ta dig fram... En elcykel kan till och med upplevas som lite tyngre än en vanlig cykel, så om du vill utmana dig: Stäng av hjälpmotorn. Vill du istället få ut extra fördelarna av vardagsmotion vid cykelturer till jobbet, helst utan att bli svettig? Enkelt. Då väljer du istället att koppla på mer avlastning.

Hjälpmotorn ger dig möjlighet att komma ut på mycket längre turer än du annars skulle mäktat med! Uppför backar, i motvind – och i betydligt snabbare tempo än du vanligtvis trampar dig fram. Kort sagt, du väljer själv hur mycket avlastning du vill ha eller hur mycket du väljer att trötta ut dig. Sedan justerar du elmotorns avlastningsfunktion efter behov. Vardagsmotion ger ökat flås som gör att du kan växla upp övrig träning: Win win!   

Bra att tänka på när du ska välja elcykel:  

1. Vilken modell passar dina behov?  

Alla elcykelmodeller passar för vardagsmotion och arbetspendling. För dig som mest vill transportera dig i stadsmiljö är en elcitybike eller en enväxlad "single speed" att rekommendera. Vill du istället söka dig ut på grusvägar och mer varierande terräng kan en robustare elmountainbike vara mer på sin plats. Är du mer av typen som bestämt dig för att gå ”all in” – här ska cyklas hela året, gärna i djup snö och uppförsbackar – då kan en el-fatbike göra din upplevelse rätta.  

Upptäck  elcykelmodellerna  på Sportproffsen.se   

2.  Hur påverkar  motor  och prestanda  körupplevelsen?  

En motor med högre watt ger större effekt. Den maximala effekten enligt svenska mått är 250W. Endast watt avslöjar dock inte hur väl motorn orkar driva cykeln under press, som till exempel brant lutning. För detta jämför du istället efter Newtonmeter (Nm). Olika modellers vridmoment varierar mellan 30 och 90 Nm.   

Motorn aktiveras när du rör på pedalerna och hjälper till upp till 25km i timmen. Motorn stänger automatiskt ner när du slutar trampa. Stänger du av elen helt så fungerar elcykeln som en vanlig cykel. 

3.  Kvittar det var  på  elcykeln  motorn  är  placerad?   

Förutom elcykelns stamina påverkar även motorn dess körkomfort, beroende på var den sitter monterad. På en elcykel kan motorn vara placerad på framhjulet, bakhjulet eller i mitten vid vevpartiet (pedalerna). Det här är förutsättningarna du jämför: 

Framhjulsmotor  
En motor som är monterad på framhjulet avlastar elcykeln genom framhjulsdrift. Till en början kan det kännas ovant att tyngden är placerad fram. Det är dock en vanesak. En fördel kan istället vara att placeringen möjliggör fotbroms. Framhjulmotorer återfinns oftast på de billigare modellerna och lämpar sig bäst för stadskörning.  

Mittmotor  
En motor som är placerad i mitten av elcykeln gör att tyngden centreras som på vanliga cyklar. På mittplacerade motorer är det mer vanligt förekommande med högre vridmoment, vilket är att föredra för cykling i backar. En mittmotor gör det också möjlig att kombinera med både hand- och fotbroms. I ojämn terräng har mittmotorn fördel att reagera snabbt på cyklistens rytm och bidra till en stadigare körkänsla. En annan fördel är möjligheten att lätt kunna byta däck, eftersom inga kablar löper i hjulen.   

Bakhjulsmotor  
Elcyklar som har motorn placerad i bakhjulets nav förs fram med bakhjulsdrift. Detta ger ofta däcken bra grepp, men medför dock att motorn inte kan ha fotbroms. Generellt brukar motorer i bakhjulet ha bättre vridmoment med kraft att enklare ta dig upp för backar. Många uppskattar även att ljudet från elcykeln hörs mer dämpat. Om det är så, eller om det upplevs så på grund av att motorn befinner sig baktill, det låter vi vara osagt. Oavsett vilket sägs det vara en fördel som ökar komforten.  

4.  Batteri som batteri, eller?  

Nästa sak att sätta dig in i är var du vill ha batteriet placerat på din elcykel, samt hur kraftfullt batteriet behöver vara: 

På samma sätt som för motorn spelar batteriets placering roll för funktionen. Vanligast är att elcykelbatterier sitter monterade på- eller inuti ramen. Detta ger en låg centrering av tyngdpunkten, vilket gillas av många. Vill du dock ha ett batteri som är lätt att plocka av vid laddning så bör du istället snegla mot ett som är monterat längre bak, under pakethållaren.

Elcykelbatterier är i regel tillverkade i lithium och laddas i vanliga eluttag. Normal laddningstid är cirka tre till sex timmar. För elcyklar i Sverige är maximal tillåten batterispänning 48 V. Lägre spänning (24 och 36 volt) förekommer också. Även om batterier med lägre spänning generellt sett är billigare, vill vi slå ett slag för minst 36 volt – du får igen det i körupplevelse.

Batterieffekten mäts i Wh och vanligast är cirka 400 till 500 Wh även om 300 Wh förekommer på billigare cyklar. Också här gäller regeln desto mer desto bättre, så överväg gärna ett så hög batterieffekt du kan ta dig råd med. Med ett stort batteri kan det gå längre tid mellan laddningarna: Du kan helt enkelt vara aktiv lägre. Större batterier håller också lägre än mindre, så i längden blir skillnaden i pris av mindre betydelse.

Batterierna mår inte bra av alltför låga temperaturer utan trivs bäst när de förvaras inomhus. Om du väljer att ladda ditt batteri när det sitter kvar på elcykeln, gör du klokt i att förvara ekipaget uppvärmt under kallare årstider.

5. Vill du slippa ladda din  elcykel?  

Räckvidd är måttet på hur långt du kan köra med din elcykel innan batteriet är urladdat. Val av motor och batteri är givetvis av stor betydelse, men utöver det finns ett helt gäng parametrar som påverkar din strapats.

Genom att jämföra wattimmar kan du får en grov uppskattning av räckvidden. Detta gör du genom att multiplicera antalet amperetimmar med volt. Ett högre antal wattimmar ger längre räckvidd. Var dock varse att en mängd andra faktorer har inverkan på räckvidden. Saker som underlag, däcktryck, terräng, packning, temperatur, med- och motvind kan både hjälpa och stjälpa. Någon standardiserad mätmetod finns inte, ta därför den angivna räckvidden som en uppskattning.

Det vi på Sportproffsen.se gillar bäst med elcyklar är att det är Du själv som avgör när räckvidden blir som längst. Väljer du att låta hjälpmotorn avlasta hela färden sjunker räckvidden drastiskt – medan du kommer betydligt längre ju mer du själv väljer att trycka ifrån med benen i varje tramptag. Om batteriet skulle ta slut under cykelturen kan du givetvis cykla vidare. Med god fysik och starka ben finns ingen begränsning hur långt du kan ta dig.  

6. Hur fungerar växlarna? 

Oavsett om du vill ha avlastning på din elcykelfärd eller motstånd för träning på köpet, är växlarna dina bästa vänner. På en elcykel är antalet växlar ofta färre än på en vanlig cykel, men för bästa upplevelser och möjlighet att anpassa motståndet är det bra att välja en cykel med högre växelantal.   

7.  Vad kostar en elcykel?  

En elcykel kostar mer än en vanlig cykel och att investera i en elcykel innebär en hel del val. Rätt elcykel för dig är den elcykel som svarar mot dina behov: Ska du hålla dig till kortare turer eller ta din elcykel på längre äventyr? Ett val som exempelvis en större motor är ett större utlägg vid köptillfället men kan visa sig vara billigare i längden.

Speciellt när du ser till hur många transportsträckor du kan ersätta, som du annars inte skulle mäkta med på en vanlig cykel, blir skillnaden påtaglig. Jämfört med andra motordrivna fordon är driftkostnaden för en elcykel högst 20 öre milen. En svårslagen kostnad som snabbt gör stor skillnad i plånboken för den som pendlar några mil per dag.

En elcykel klassas som en traditionell cykel vilket innebär att den får framföras på cykelbanor och utan krav på körkort eller trafikförsäkring. Bor du dessutom så att du har tillkommande biltullar och parkeringsavgifter blir besparingarna ännu mer gynnsamma.  

8. Du glömmer väl inte garantin?   

Vi på Sportproffsen.se vill att du ska färdas många mil på din elcykel. Ju fler mil du nöter, ju bättre hälsoförmåner! Därför är det viktigt för oss att lämna bra service och garantier.  Läs vad som gäller specifikt för den modell du är intresserad på respektive elcykels produktsida. 

När din elcykel levereras hem till dig ligger pedaler, styre, sadel och i vissa fall framhjul löst i kartongen, för enklare paketering. Med följer instruktioner för hur du fäster delarna på ramen.

Ta väl hand om dig och din elcykel. Kör så det ryker!

Sortera: